WiadomośćUżywanie tabletu opóźnia rozwój mowy
(Kategoria: Różne)
Dodane przez małgosiaw
wtorek 13 czerwca 2017 - 10:40:00


Dzieci, które zaczynają używać tabletów i smartfonów, zanim wypowiedzą swoje pierwsze zdanie, później niż inne zaczynają mówić. Amerykańska Akademia Pediatrii uważa, że dzieci poniżej 2. roku życia nie powinny mieć żadnego kontaktu z urządzeniami mobilnymi. Ostrzega przy tym, że nadmierne korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do kłopotów z nauką, trudnościami z koncentracją czy otyłości.



Rodzice zaobserwowali, że tablet czy smartfon wydaje się najlepszą zabawką dla dziecka – natychmiast przykuwa jego uwagę i daje odpocząć dorosłym. Pokusa zatem wielka, jednak korzyści wydają się pozorne, o czym przestrzegają specjaliści.


Amerykańska Akademia Pediatrii uważa, że dzieci poniżej 2. roku życia nie powinny mieć żadnego kontaktu z urządzeniami mobilnymi. Ostrzega przy tym, że nadmierne korzystanie z tego typu urządzeń może prowadzić do kłopotów z nauką, trudnościami z koncentracją czy otyłości.


Oczywiście należy zauważyć, że ponieważ tablety i smartfony to stosunkowo nowe urządzenia, nie ma na razie dokładnie opisanych długofalowych skutków (tak korzystnych, jak i negatywnych) korzystania z nich przez małe dzieci na ich rozwój.


Są jednak już cząstkowe badania pokazujące wpływ smartfonów i tabletów na wczesne etapy rozwoju dziecka.


Tablet a rozwój mowy

W badaniach przeprowadzonych przez naukowców z kanadyjskiego The Hospital for Sick Children (SickKids) w Toronto wzięło udział 894 dzieci w wieku od 6 miesięcy do 2 lat. Informacje o czasie, który dziecko spędzało ze smartfonem lub tabletem, uzyskiwano od rodziców. Maluchy regularnie badano także pod kątem postępów w rozwoju mowy.


Okazało się, że 20 proc. dzieci przed 18. miesiącem życia korzystało ze smartfona lub tabletu przez średnio 28 minut dziennie.


W trakcie trwających przez kolejne lata (2011-2015) obserwacji badacze ustalili, że im więcej czasu dziecko spędzało z urządzeniem, tym większe było u niego ryzyko opóźnień rozwoju mowy.


Z każdym wydłużeniem czasu spędzanego z tabletem lub smartfonem o 30 minut, ryzyko wolniejszego rozwoju mowy wzrastało o 49 proc.


Nie zaobserwowano natomiast zależności pomiędzy korzystaniem z tych urządzeń a opóźnieniami w rozwoju kompetencji komunikacyjnych, takich jak gesty czy interakcje społeczne.


Rzeczywistość w Polsce


Dwa lata temu Fundacja Dzieci Niczyje (obecnie zmieniła nazwę na „Fundacja Dajmy Dzieciom Siłę”) przeprowadziła badania, by sprawdzić, jaka jest skala korzystania z tabletów i smartfonów przez małe dzieci w Polsce. Okazało się, że – podobnie, jak w Stanach Zjednoczonych, niemal co trzecie roczne dziecko miało już doświadczenie z urządzeniem mobilnym.


Inne wyniki:
  • 64 proc. dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, przy czym 25 proc. - codziennie
  • 26 proc. dzieci posiada własne urządzenie mobilne (prawie 40 proc. dzieci w wieku 5-6 lat i 25 proc. dzieci w wieku 3-4 lata);
  • 79 proc. dzieci ogląda filmy, a 62% gra na smartfonie lub tablecie
  • 63 proc. dzieci zdarzyło się bawić smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu
  • 69 proc. rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się własnymi sprawami;
  • 49 proc. rodziców stosuje to jako rodzaj nagrody dla dziecka.

Anna Piotrowska, Justyna Wojteczek (zdrowie.pap.pl)

Źródłó: Julia Ma, “Is handheld screen time use associated with language delay in infants?", prezentacja na spotkaniu Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej Badanie zlecone przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (wtedy Fundacja Dzieci Niczyje) wykonane przez Millward Brown S.A. w 2015 na ogólnopolskiej próbie rodziców dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat (N=1011)

źródło: zdrowie.pap.pl


 



Źródło: edukacja medialna
( http://nowa.edukacjamedialna.pl/news.php?extend.390 )